Tuesday, October 29, 2013

Menarik tentang Jepun dan rakyatnya bhg. 2

Assalamualaikum

Setelah sekian lama hari ini baru berkesempatan nak sambung cerita tentang Jepun lagi.  Tajuk hari ini;
RAKYAT JEPUN SUKA BERATUR

Saya tahu bila saya tulis benda yang bagus-bagus tentang Jepun tentu orang akan kata saya mengagungkan negara asing dan merendah-rendahkan negara sendiri. Saya sebenarnya ingin memberitahu masyarakat kita bahawa dengan mengamalkan suka beratur ini bukannya menyusahkan tetapi menyenangkan semua pihak. Tidak perlu bertolak-tolak dan tidak perlu bergaduh. Siapa yang sampai dulu dia di depan dan begitulah sebaliknya.

Tidak dapat dinafikan yang rakyat Malaysia juga beratur dalam sesetengah situasi tetapi rakyat Jepun beratur dengan penuh disiplin dan sabar. Kalau kita di Malaysia (saya merujuk kepada saya sendiri), pasti terjengah-jengah melihat ke depan barisan untuk memastikan berapa lama lagi giliran kita akan tiba. Tak kurang juga ada yang tidak segan silu memotong barisan.

Pernah sekali kami sekeluarga ke pesta/ matsuri di Azabu Juban dan melihat satu barisan yang panjang. Saya dan suami tertanya-tanya apalah agaknya mereka semua nak beli. Bila kami lalu menyusuri barisan (kami tak membeli dan tak beratur), rupa-rupanya mereka hanya ingin membeli secawan pop-corn. Begitu tekun dan sabar mereka hanya ingin membeli secawan pop-corn. Belum lagi kalau cerita hendak mendapatkan gajet atau game terbaru. Semalaman mereka beratur diluar kedai.

Bahkan dalam situasi getir pun rakyat Jepun beratur. Pernah saya tonton di TV, keadaan mangsa gempa bumi dan tsunami masih beratur untuk mendapatkan bantuan makanan sedangkan semua tahu mereka semua kelaparan dan kesejukan. Dengan ini semua bantuan dapat diedarkan dengan mudah dan cepat. Dan yang pasti semua orang mendapat makanan dan bantuan lain.

                                          *Semasa di escalator

                                         *Semasa membeli makanan

                               *Ingin menggunakan tandas awam

                                          *Beratur untuk ke tandas semasa hanami/menikmati sakura

                                        *Menunggu keretapi

Saya sebenarnya kagum dengan rakyat Jepun yang mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan mereka menepati masa, menjaga kebersihan, tidak mementingkan diri sendiri yang saya rasa kita orang Islam di negara Islam lah yang patut mengamalkannya. Tidak salah kalau kita meniru gaya hidup negara lain selagi ianya tidak bercanggah dengan nilai-nilai Islam. Yang baik kita ikut yang buruk kita tinggalkan.

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love

Sehingga bertemu lagi. Wassalam.



No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015