Wednesday, November 5, 2014

Kelebihan berblog

Assalamualaikum

Memang seronok mempunyai blog sendiri. Walaupun saya nibukanlah seorang yang pandai sangat menulis tapi dalam blog kita boleh tulis apa saja yang kita mahu asalkan tidak menyinggung perasaan orang lain. Kadang-kadang tu terbengkalai jugak blog kesayangan ni dek tak ada idea nak dikarang. Itu yang sekarang ni sebulan pun hanya ada 2 atau 3 entri saja.

Saya mula berblog setahun lebih yang lalu. Masa di Jepun yang saya rasa bosan duduk-duduk je di rumah. Masa tu lah saya jumpa ABDR ( Akademi Bekerja Di Rumah). Dan dari situ juga saya mula berniaga atas talian (on-line).

Hari ni sayan nak kongsi kelebihan berblog pada fikiran saya dan apa yang saya rasa. Mungkin pendapat ni tak sama dengan orang lain.

1. Berkongsi ilmu.
- Macam-macam ilmu kita boleh kongsi di blog mengikut kepakaran kita. 



* Gambar-gambar di atas hasil jahitan saya yang dirujuk dari blog

Saya suka mengisi masa lapang saya dengan menjahit semasa saya di Jepun dulu. Walaupun saya tak berapa pandai menjahit tapi saya jadikan blog sebagai tempat rujukan. Saya lebih suka tutorial di blog berbanding dengan You Tube. Biasanya blog Mat Salleh yang menjadi tempat rujukan saya.

2. Sebagai platform untuk berniaga
- Semakin ramai yang berniaga on-line sekarang  ni. Senang, tak perlu keluar rumah untuk membeli-belah. Lagipun dengan berniaga on-line ni lebih luas pasarannya.



3. Dijadikan diari
- Saya suka baca apa yang saya tulis di entri lepas ( syok sendiri kot :p ). Bila tengok gambar-gambar yang ada di blog tu, akan mengimbau balik kenangan yang lepas. Kadang-kadang senyum sendiri pun ada.
*Kenangan indah bersama keluarga tersayang

4. Dijadikan tempat rujukan
- Jika kita menulis resepi, ianya boleh dijadikan rujukan bila diperlukan samaa oleh pembaca ataupun kita sendiri. Begitu juga kalau kita membuat entri tutorial jahitan baju atau beg.

* resepi nasi lemak

5. Tempat menbuat amal jariah
- Setiap ilmu yang disampaikan di blog dan dimanfaatkan oleh pembaca akan diberi ganjaran pahala oleh Allah. Sebab itu kita hendaklah menulis atau berkongsi ilmu-ilmu yang berguna dan bermanfaat saja supaya apa apa yang disampaikan dapat digunakan oleh orang lain.

{ Hadis tentang amal jariah yang popular dari Abu Hurairah menerangkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga macam perbuatan, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya "(Hadis Riwayat Muslim). }

Oklah, semoga bermanfaat untuk semua. Kalau nak belajar buat blog, bolehlah e-mail saya di noriatisaud@gmail.com atau whatapp/ sms di 019-6832397.


No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015